Le Tsalandè a Moncheu

En patois
En français

To le mondo l’i dejê Moncheu, a l’Inkourâ dou velâdzo. “Moncheu l’a de, Moncheu l’a fê» è choche è chin. L’è veré ke chi l’omo fajê la pyodze è le bi tin, ma i fajê chon travô ou pye pri dè cha konhyinthe, è prà dè bin achebin.
Moujâdè on bokon a chon programe: ti lè matin la mècha, ti lè dzoua on katchimo, din oun’èkoula ou l’ôtra. Intrè tin i yêjê chon brèviéro, è che kôkon chenâvè a cha pouârta, irè inke! Dè dzoua, chovin dè né, irè tyirâ po di murechin. Portâvè le bon Diu i malâdo, alâvè lè trovâ. È la vijita di famiyè chè fajê on kou par an. To chin a pi, tantyè i j’an thinkanta ke chè ch’irè prokurâ on Solex.
Le dechando du midzoua, ou konfichenéro po lè j’infan è le devêlené po lè grô. La demindze, la Matenêre, la Gran mècha, lè Viprès. Poutithre kan mimo on piti chono outre la veprâ. Pu l’I inpojâvan onkora chovin lè Konpyè.
La vèye dè Tsalandè l’avan on kapuchin, po konfèchâ, adi rè. Moncheu povê kan mimo pâ to fére mimo! Pu, fayi le gouêrnâ, le Kapuchin, pâ on piti l’afére! Le dumidzoua pachâvè rido: lè konfèchyon, bin chovin tanytè a djij’àrè, lè dzin vinyan apri gouêrnâ.
A la mi né, Matenè. Lè trè mèchè bâchè, chin alâvè pye rido. Ma l’è pâ to, le lindèman matin la Gran-Mècha, tsantâye. È Moncheu, to redyè, alâvè goutâ, anfin!
Vouéro n’in fan atan, ou dzoua d’ora?
Anne Marie Yerly


Le Noël du Curé
Tout le monde l’appelait Monsieur, le curé du village. «Monsieur a fait ceci, Monsieur a fait cela» et ci et ça. Il est vrai que cet homme faisait la pluie et le beau temps, mais il faisait son travail au plus près de sa conscience, et du bien aussi.
Pensez un peu à son programme: tous les matins la messe, tous les jours un catéchisme dans l’une ou l’autre école. Entre temps il lisait son bréviaire, et si quelqu’un sonnait à sa porte il était là. Le jour, souvent la nuit, il était appelé pour un mourant. Il portait la communion aux malades, allait les voir. Et la visite des famille se faisait une fois par année. Tout ça à pieds, jusque dans les années cinquante où il s’était procuré un Solex.
Le samedi après midi, au confessionnal pour les enfants et le soir pour les adultes. Le dimanche, la Messe matinale, la Grand Messe, les Vêpres. Peut être quand même un petit somme dans l’après midi. Et on lui imposait encore souvent les Complies.
La veille de Noël il recevait un capucin, pour confesser, encore. Monsieur ne pouvait tout de même pas tout faire lui-même! Et il fallait nourrir le capucin, pas une petite affaire! L’après midi passait vite: les confessions, bien souvent jusqu’à dix heures, les gens venaient après avoir fourragé.
A minuit, les matines. Les trois messes basses, ça allait plus vite. Mais ce n’est pas tout, le lendemain matin, la Grand Messe, chantée. Et le curé tout content enfin, allait dîner.
Qui en ferait autant aujourd’hui?
Anne Marie Yerly

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