Ouna bala fitha dè vêr no, l’è achebin la Fithâ-Dyu.
Din bin di velâdzo, lè fanfare van rèvèyi lè dzin du katr’àrè in dzuyin la dyane ! Tyinta galéja kothema ! Apri, lè menèthrê chàbron po dzuyi dou tin de la prochèchyon. Chevin yô, li a onko katr’omo po portâ le pâyo dèchu l’inkourâ. A Rya, men’êmi Monique mè dejê ke chè rapèlâvè ke kan irè pitita, on di porteu irè Alfred a Kotolon. Chin l’avi markâ pachke l’avi di pechintè man dè payijan è dèveché betâ di gan byan po portâ le pâyo. Le pâyo… chin lè on mo k’on oyè pâ mé tan chovin, tyé ? Bin vouè, vo l’ari oyu trè kou ! L’è in rèchayin hou viye mo ke no van lè vouèrdâ.
Ouna galéja tradihyon, l’è achebin le mé de la Fithâ-Dyu. Du gran tin, lè dzin dè vêr no alâvan tsartchi on piti fothi po betâ pri de la méjon le demikro né. Dinche, irè adon bèni dou tin de la prochèchyon è protèdjivè la méjon è la fêrma. Chevin yô, i dejan k’che le mé dèpachivè le tê, volé a dre k’irè la fèna ke kemindâvè a la méjon !
Ha galéja kothema, on poré la krêre dyora mouârta… Ma, vouityidè on bokon ou toua dè vo, kan vo j’alâdè vo promenâ, on pou ithre èthenâ dou nonbre dè mé k’on pou onko apèchouêdre !
L’è achurâ oun’afére dè famiye. On piti ou bin ‘na pitita ke l’è jou avui cha dona ou bin chon chènya ou chè gran-parin tsartyi on mé po la Fithâ-Dyu, chin i mârkè è l’è dinche ke la gènèrachyon d’apri l’a invide dè kontinuâ.
Dè hou pititè tradihyon dinche, n’in d’a on mache, è chin ke kontè, l’è ke no j’ôchin dou pyéji a lè mantinyi !
Romain Pittet
La Fête-Dieu
Une belle fête de chez nous, c’est aussi la Fête-Dieu.
Dans bien des villages, les fanfares vont réveiller les gens depuis 4h en jouant la diane ! Quelle jolie coutume ! Après, les musiciens restent pour jouer durant la procession. Suivant où, il y a encore 4 hommes pour porter le « pâyo » (le dais) dessus le curé. A Riaz, mon amie Monique me disait qu’elle se rappelait que quand elle était petite, un des porteurs était Alfred à Kotolon. Ceci l’avait marqué car il avait des puissantes mains de paysans et il devait enfiler des gants blancs pour porter le « pâyo ». Le pâyo… ça c’est un mot qu’on entend plus tant souvent, n’est-ce pas ? Et bien aujourd’hui, vous l’aurez déjà entendu 3 fois ! C’est en ressortant ces vieux mots que nous allons les garder.
Une jolie tradition, c’est aussi le mé de la Fête-Dieu. Depuis longtemps, les gens de chez nous allaient chercher un petit foyard pour mettre près de la maison le mercredi soir. Comme ça, il était alors béni pendant la procession et protégeait la maison et la ferme. Suivant où, ils disaient que si le mé dépassait le toit, ça voulait dire que c’était la femme qui commandait à la maison !
Cette jolie coutume, on pourrait la croire éteinte… Mais regardez un peu autour de vous quand vous allez vous promener, on peut être étonné du nombre de mé qu’on peut encore apercevoir !
C’est surement une affaire de famille. Un petit ou une petite qui a été avec son papa ou sa maman ou ses grands-parents chercher un mé pour la Fête-Dieu, ça marque, et c’est comme ça que la génération future a envie de perpétuer.
De ces petites traditions comme celle-ci, il y en a beaucoup, et ce qui compte, c’est que nous ayons du plaisir à les maintenir !
Romain Pittet